Bincangkan
akta-akta perundangan yang berkaitan dengan pendidikan khas/orang kurang
upaya(OKU), kelemahan-kelemahannya dan strategi untuk mengatasi kelemahan
tersebut.
Di Malaysia hak orang kurang upaya
bergantung kepada akta yang digubal pada tahun 2007 iaitu Akta Orang Kurang Upaya
2008. Akta ini banyak diambil pengisiannya dari undang-undang OKU Negara barat
yang boleh dikatakan sempurna sehingga menjadikannya sebagai tanda aras dalam
pembinaan undang-undang berkaitan OKU bagi seluruh dunia. Dalam Akta Orang
Kurang Upaya ini terdapat 5 bahagian yang dibina untuk mendedahkan tentang pengenalan
kepada kekurangupayaan, anggota dan fungsi Majlis Kebangsaan bagi Orang Kurang
Upaya yang berperanan untuk menjaga kepentingan OKU, pendaftaran OKU dan pihak
yang terlibat dengan OKU, penggalakan dan pembangunan kualiti hidup dan
kesejahteraan OKU yang dibahagikan kepada beberapa bab dan bahagian ke 5 adalah
berkaitan dengan perkara-perkara am.
Pembelaan
terhadap OKU di Malaysia kebanyakannya adalah sekadar dokumen yang tertulis di
atas kertas. Akta ini jika dilaksanakan akan membawa kepada hampir keseluruhan
hak dan keperluan OKU dalam menjalani kehidupan yang selesa dapat dipenuhi.
Malangnya seperti yang dikaatakan akta ini hanyalah tulisan-tulisan yang
terdapat di dakam sebuah dokumen,ia tidak diimplimentasi dalam memenuhi
keperluan OKU yang akhirnya menyebabkan hidup OKU tidak terbela dan semakin
melarat bagai sudah jatuh ditimpa tangga.
Akta
ini dibina bagi manyatakan bahawa golongan OKU mempunyai hak dan peluang yang
sama seperti orang yang tipikal serta keterbolehan untuk terlibat secara penuh
dalam sesebuah masyarakat. Namun realiti yang terjadi hanyalah indah khabar
dari rupa. Hak dan peluang untuk mereka seolah-olah diketepikan dengan
sewenang-wenangnya seakan akta ini tidak pernah diwujudkan. Tambahan lagi,
dalam bahagian 3 yang menyatakan tentang pendaftaran adalah dilakukan untuk
merancang program pendidikan serta menyediakan kemudahan yang sesuai dengan
ketidakupayaan yang golongan mereka alami adalah rancangan semata-mata
menyebabkan usaha ke arah itu tidak dilaksanakan dengan sepenuhnya. Banyak lagi
program-program yang lompong, tidak strategic dan kemudahan yang disediakan
pula adalah sedikit, terhad dan tidak mengikut kepada jenis ketidakupayaan yang
mereka alami terutamanya bagi pelajar-pelajar berkeperluan khas di sekolah.
Sebagai
bukti, masih ramai golongan OKU yang sepatutnya mendapat pendidikan tetapi
telah ketinggalan akibat kehadiran mereka ditolak dari mengikuti pembelajaran
di sekolah oleh pihak pentadbir. Mereka beranggapan mereka ini cacat, lembap
dan tidak mampu untuk melakukan tugasan pembelajaran dan mereka bimbang
golongan ini akan menyebabkan prestasi sekolah mereka akan menurun sehingga
menjatuhkan imej sekolah dan nama pentadbirnya. Oleh itu, jelaslah hak
kebolehaksesan OKU kepada pendidikan tidak berupaya untuk dipenuhi oleh pihak
yang terlibat dan tiada kepentingan utama kepada pembinaan Dasar Pendidikan
Wajib 2002 dan pendidikan untuk semua.
Selain
itu, bahagian penyediaan kemudahan untuk golongan ini juga tidak dipenuhi.
Perkara ini bertentangan dengan kenyataan kebolehaksesan kepada kemudahan, ameniti,
perkhidmatan dan bangunan awam serta pengangkutan awam. Kenyataan bahawa setiap
bangunan yang dibina mestilah mempunyai ciri mesra OKU agar golongan ini mudah
mengakses kepada tempat-tempat yang ingin dijejaki dan pihak yang menyediakan
harus mengambil langkah yang perlu untuk memastikan kemudahan dan perkhidmatan
memenuhi reka bentuk untuk mudah di akses. Walubagaimanapun, masih banyak
kekurangan kemudahan yang mempunyai ciri mudah diakses untuk golongan OKU yang
menyebabkan mobiliti mereka terbatas sehingga menyukarkan mereka untuk
melakukan aktiviti seperti belajar dan memasuki alam pekerjaan. Kekurangan ini
akhirnya menjadi faktor kepada majikan untuk menolak dan tidak menerima OKU
untuk berkerja di premis perniagaan mereka. Mereka tidak mahu mengambil risiko
dengan membuat anggapan golongan ini akan menyusahkan orang lain dan menurunkan
prestasi syarikat.
Di Malaysia, sehingga Oktober 2011, terdapat 331,661
OKU yang telah didaftarkan namun jumlah keseluruhan dianggarkan jumlah golongan
OKU adalah seramai 4.2 juta orang. Daripada jumlah ini hanya satu peratus
peluang pekerjaan disediakan untuk mereka. Jadi bagaimana jumlah yang
selebihnya ingin mencari pendapatan bagi menyara diri?. Fenomena ini jelas
menunjukkan bahawa hak dan peluang sama rata serta pengiktirafan kebolehaksesan
kepada pekerjaan dalam Akta OKU 2008 didiskriminasi oleh pihak-pihak yang
terlibat.
Dalam hak
OKU untuk mengakses kepada pekerjaan juga ada menyatakan bahawa pihak yang bertanggungjawab terhadap
OKU hendaklah melindungi hak OKU. Malangnya seperti mengharapkan pegar, pegar
makan padi kerana terdapat majikan yang mengambil peluang dan mendiskriminasi
hak OKU dengan pemberian gaji yang sedikit kepada mereka dengan anggapan mereka
tidak mampu berbuat apa-apa kerana khuatir kehilangan tempat mencari sumber
pendapatan. Lebih menyedihkan apabila orang yang sepatutnya bertanggungjawab
membela OKU sanggup mengambil kesempatan dengan melepaskan nafsu serakah terhadap
golongan ini dan si pelaku pula tidak dikenakan hukuman yang sepatutnya
seolah-olah pihak yang seharusnya menyelesaikan masalah ini buta mata dan
hatinya yang tidak mengetahui akan hak dan tidak berperikemanusiaan sehingga
keluarga OKU pula yang diarah menarik tuduhan.
Termaktub di dalam akta OKU mengenai
perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan untuk golongan ini seperti bantuan
alat tiruan dan pendaftaran. Permulaannya perkhidmatan ini bertujuan untuk
membantu agar mereka dapat berdikari dalam menjalani kehidupan serta melahirkan
masyarakat yang produktif. Ironinya apabila ramai OKU yang tidak diterima
bekerja, mereka terutamanya yang mengalami masalah penglihatan mengambil
langkah untuk menjual tisu dikaki-kaki lima pula dicekup oleh polis. Jadi bagaimana
lagi mereka harus berusaha untuk menyara hidup? Bolehkah masyarakat OKU yang
produktif dilahirkan jika beginilah situasinya? Kejadian-kejadian ini
menunjukkan bahawa kehidupan OKU tersisih dari kehidupan bermasyarakat,
menerima arus pembangunan dan persamaan hak seperti yang nyata diwartakan di
dalam akta yang digubal.
Dari segi pendidikan tahap awal, Dasar Orang
Kurang Upaya ada menggariskan menerusi strategi melalui kesihatan dan sokongan
kanak-kanak kurang upaya untuk meningkatkan perkhidmatan kesihatan termasuk
program pencegahan, pengesanan dan intervensi awal, memantapkan mekanisma
perkhidmatan sokongan yang bersesuaian dengan keperluan OKU dan mengutamakan
kepentingan terbaik untuk kanak-kanak kurang upaya dalam setiap program
perkembangan, kemajuan dan pemerkasaan golongan OKU. Tetapi dalam keadaan
sebenar yang berlaku di Malaysia sistem pendidikan dan program intervensi yang
ada masih belum mantap dan terlalu lemah menyebabkan golongan OKU tidak
mendapat manfaat yang mantap.
Justeru
sudah terang lagi bersuluh bahawa walaupun terdapat akta perundangan yang
mantap namun jika tidak dilaksanakan dan diambil perhatian dalam
perlaksanaannya maka hancur leburlah segala apa yang dirancang dan kehidupan
OKU akan terus-terusan terhimpit dan tersepit.
Oleh
yang demikian, pemilihan pihak-pihak yang terlibat dengan kerja-kerja untuk
membela nasib OKU haruslah diberi perhatian tinggi kerana hanya mereka yang
betul-betul layak, mempunyai jiwa membela, mempunyai kaitan dengan orang yang
mengalami kekurangupayaan dan dapat merasai kepayahan yang harus ditanggung
oleh OKU sahaja yang akan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan usaha untuk
memenuhi keperluan kehidupan OKU. Hal ini seterusnya membawa kepada pembelaan
hak OKU yang sepatutnya yang akhirnya membolehkan mereka hidup dalam keadaan
yang sejahtera seolah-olah tidak terasa akan kekurangan yang ditanggung.
Selain
itu, ibu bapa dan masyarakat perlu mempunyai kesedaran akan hak-hak yang
sepatutnya dipunyai oleh OKU. Memandangkan semua manusia yang diciptakan Ilahi
termasuk mereka yang berkeperluan khas dibekalkan dengan potensi diri yang
pelbagai maka adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk merealisasikan
agar OKU dapat menjalani kehidupan dengan berbekalkan potensi yang dimiliki
dengan seoptimum yang boleh. Perkataan dan perbuatan diskriminasi itu harus
dihapus dan dilenyapkan dalam memenuhi keperluan OKU.
Dalam
masa yang terdekat dapat dilihat contoh untuk mengatasi kelemahan akta
berkaitan OKU, OKU yang mempunyai kesedaran itu sendiri bangkit untuk menegakkan
hak yang sepatutnya mereka miliki. Walaupun terlihat kejanggalan dalam
perlaksanaan akta dari peringkat atasan, namun ketegasan dan kesungguhan
golongan OKU dalam usaha menegakkan hak mereka demi mengecapi hidup yang lebih
sempurna akan membuka mata semua pihak mengenai hak OKU yang harus dikembalikan
dan insya Allah akan berhasil.
No comments:
Post a Comment