Bincangkan apakah isu-isu yang dihadapi oleh golongan OKU dan keluarga mereka di Malaysia?
Berdasarkan pemerhatian dan
pengalaman yang telah saya lalui, terdapat beberapa isu berkaitan golongan OKU
yang dapat diketengahkan. Antara isunya adalah golongan ini tidak mendapat hak
untuk mengakses pendidikan yang sewajarnya seperti yang terdapat di dalam Akta
OKU 2008. Di sekolah misalnya terdapat banyak kekurangan dari segi kemudahan
yang diperlukan oleh golongan ini untuk memudahkan aktiviti dan penerimaan
pembelajaran yang lebih efektif. Sebagai contoh, bagi pelajar dari kategori bermasalah penglihatan
mereka memerlukan mesin-mesin yang canggih dan berharga mahal seperti perisian JAWS
dan Duxbury serta thermoform untuk membantu mereka mengakses kepada ilmu dengan
lebih mudah. Namun malangnya kemudahan ini tidak dapat disediakan dalam
kuantiti yang mencukupi oleh pihak kementerian kepada sesetengah sekolah. Apa
yang membimbangkan ialah keadaan ini dikhuatiri akan memberi kesan kepada tahap
pembelajaran golongan OKU sehingga boleh menyebabkan mereka ketinggalan dalam
pendidikan jika dibandingkan dengan pelajar lain yang tipikal. Natijahnya,
terdapat guru-guru yang prihatin mengambil inisiatif sendiri untuk turun padang
bagi melakukan usaha mengumpul dana dengan tujuan dapat membeli alat yang sangat berguna untuk
kepentingan pelajar mereka.
Bagi golongan OKU bermasalah
pembelajaran pula, mereka memerlukan alat bantu pengajaran yang pelbagai dan
setting pembelajaran yang selesa. Perkara ini pastinya menuntut peruntukan wang
dan usaha yang lebih dari pihak sekolah dan guru untuk menyediakan keperluan
ini. Masalahnya, terdapat pihak atasan dalam pentadbiran sekolah yang sangat
berkira untuk memberi peruntukan kepada kelas pendidikan khas. Kebanyakan
peruntukan hanya diberikan untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti berkenaan
pelajar dari aliran perdana. Kesannya, pelajar berkeperluan khas ini tidak
mendapat manfaat pembelajaran yang maksima di sekolah.
Lebih membimbangkan terdapat
segelintir guru-guru pendidikan khas yang mempunyai moral yang rendah. Hal ini
kerana boleh dikatakan mereka hanya mengajar dengan sambil lewa, tidak
mementingkan input yang sepatutnya boleh dicapai oleh pelajar. Ada kalanya
mereka diiperhatikan lebih senang untuk membuat kerja-kerja lain seperti
menguruskan aktiviti ko-kurikulum dan majlis-majlis yang diadakan di sekolah.
Selain itu, terdapat ramai guru yang dikehendaki mengajar pelajar berkeperluan
khas ini adalah terdiri daripada mereka yang tidak mempunyai latar belakang
pendidikan khas kerana mereka hanya diserap oleh pihak pentadbiran bagi
memenuhi permintaan terhadap guru pendidikan khas. Oleh sebab itu, mereka tidak
dapat mengadaptasi keadaan dan menjadikan pembelajaran berkesan untuk para
pelajar. Mereka tidak dapat mengawal pelajar yang seterusnya menyebabkan mereka
mengambil jalan pintas dengan tidak mengajar dan menyuruh pelajar membuat
perkara yang disukai. Di samping itu juga, aktiviti pembelajaran yang dilakukan
selalunya dilihat adalah perkara yang sama pada setiap hari. Keadaan ini
menunjukkan objektif pembelajaran tidak dilakukan dengan sempurna. Oleh itu,
keadaan ini menyumbang kepada lahirnya guru 20 haribulan yang hanya menunggu
masa untuk menerima kemasukan gaji.
Dalam suasana sekolah itu sendiri
terdapat pandangan-pandangan yang tidak sepatutnya berlaku terhadap mereka yang
terlibat dengan dunia pendidikan khas. Guru dari aliran perdana mempunyai
pandangan dan perpsektif yang negatif terhadap guru pendidikan khas. Oleh yang
demikian, di sekolah guru dilihat mempunyai dua kelompok yang menyebabkan guru
pendidikan khas seolah-olah disisihkan. Hal ini menunjukkan bahawa kesedaran
mengenai dunia pendidikan khas masih kurang dalam diri dikalangan mereka yang
terlibat secara langsung dengan sistem pendidikan. Jika keadaan ini berlaku,
maka masyarakat dan pelajar tipikal di sekolah itu umumnya tidak dapat dididik
untuk mempunyai kesedaran yang sepatutnya mengenai guru dan pelajar pendidikan
khas.
Kesedaran mengenai pendidikan khas
dan mereka yang berkeperluan khas menyebabkan timbulnya beberapa anggapan dan
label negatif yang diberikan. Misalnya, guru aliran perdana mengatakan guru
pendidikan khas tidak melakukan kerja, mempunyai kerja yyang senang dan sebagainya.
Manakala sikap pelajar tipikal terhadap pelajar berkeperluan khas juga adalah
sinis sehingga menyebabkan mereka mengasingkan diri dan mengejek pelajar
berkeperluan khas dengan gelaran-gelaran yang tidak sepatutnya. Lebih
mendukacitakan sikap ini dipupuk oleh ibu bapa mereka. Seandainya masyarakat
dan para guru mempunyai pandangan negatif dan kesedaran yang rendah mengenai
golongan OKU ini mereka dan keluarga akan terus disisihkan dan bagaimanakah
nasib mereka akan terbela?
Di Malaysia program pendidikan
integrasi yang bertujuan untuk memberi peluang pelajar berkeperluan khas dan
pelajar tipikal bercampur di dalam satu sekolah telah dilaksanakan. Dengan
adanya inisiatif mewujudkan sekolah integrasi ini objektif untuk mengeratkan
dan mendedahkan pelajar berkeperluan khas dengan kehidupan tipikal dan mendapat
peluang yang sama diharap dapat dicapai. Malangnya, komunikasi antara pelajar
masih kurang kerana mereka hanya berkongsi kemudahan seperti kantin, tandas dan
tapak perhimpunan. Pelajar tipikal mengasingkan diri sehingga menyebabkan
pelajar berkeperluan khas hanya berkomunikasi sesama mereka dan rasa tersisih.
Di dalam kelas inklusif juga diperhatikan bahawa guru aliran perdana lebih
memberi perhatian kepada pelajar aliran perdana dan guru ini kurang memberi
kerjasama terhadap guru pendidikan khas dalam memastikan pengajaran dan
pembelajaran dapat memberi manfaat yang optimum kepada pelajar khas. Fenomena
ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh Zarin Ismail, Safani
Bari dan Soo Boon Seng pada tahun 2004 yang mendedahkan integrasi sosial di
kalangan pelajar khas dan pelajar normal (tipikal) berada pada tahap yang
rendah atau minima.
Satu lagi isu yang menjadi persoalan
ialah kurangnya penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak yang mempunyai
keperluan khas ini. Kebanyakan ibu bapa terutamanya ibu bapa di luar Bandar
menyerahkan tugas mendidik anak sepenuhnya kepada guru di sekolah. Mereka hanya
menghantar dan mengambil anak dari sekolah sahaja. Apabila di rumah pula, tiada
sebarang usaha dilakukan untuk membantu anak dalam pelajaran mereka. Ibu bapa
mempunyai kesedaran yang rendah mengenai kepentingan mengajar anak mengenai
aspek pengurusan diri dan kemahiran. Hal ini diperkatakan kerana daripada
pengalaman yang pernah saya lalui terdapat ibu bapa yang hanya sekadar menulis
surat kepada guru dengan menggunakan perantaraan anak mereka dengan tujuan
untuk menyuruh guru memberi tumpuan seratus peratus untuk mengajar anak mereka
di dalam kelas selepas anak menceritakan keterlibatan dengan program pendidikan
khas seperti berkebun dan perikanan. Keadaan ini menunjukkan ibu bapa tanpa
usul periksa hanya ingin menyalahkan guru dengan menyatakan guru tidak mengajar
sebaliknya hanya menyuruh anak mereka membuat kerja kemahiran hidup. Tambahan
lagi, apa yang lebih mengecewakan terdapat ibu bapa yang menganggap anak mereka
yang berkeperluan khas tidak layak untuk
menerima pendidikan yang sempurna. Hal ini menyebabkan mereka sukar untuk
memberi kebenaran kepada anak untuk terlibat dengan aktiviti kemahiran hidup
dan aktiviti di luar sekolah serta memberi peluang kepada anak untuk mencuba
sesuatu yang baru. Keadaan ini yang berterusan akan memberi impak kepada
pelajar iaitu akan membantutkan perkembangan diri mereka.
Fenomena yang tidak terlepas pandang
dari pandangan mata saya ialah berlakunya penempatan pelajar yang tidak sesuai
dengan tahap kecerdasan yang dimiliki. Pelajar yang mempunyai tahap kecerdasan sederhana
ditempatkan dengan pelajar yang mempunyai tahap kecerdasan rendah ditempatkan di dalam
satu kelas. Keadaan ini menyebabkan pembelajaran pelajar yang berkecerdasan
sederhana yang sepatutnya boleh dimajukan terganggu dek kerana pelajar yang rendah
tahap kecerdasannya kerana guru terpaksa mengawal dan memberi lebih tumpuan
kepada mereka yang lebih berkeperluan.
Di Malaysia program intervensi awal
masih kurang dilaksanakan. Hal ini menyebabkan ramai golongan OKU yang
sepatutnya boleh dibantu untuk dioptimakan tahap perkembangan mereka yang
sekali gus membantu mereka menjadi lebih sempurna tidak dapat dilakukan. Selain
itu, kurangnya sumber-sumber maklumat mengenai dunia pendidikan khas di
Malaysia memberi bebanan fikiran kepada keluarga yang mempunyai anak berkeperluan
khas untuk mendapatkan rujukan dan saluran yang sewajarnya.
Dalam sistem pendidikan teknik dan
vokasional yang melibatkan pelajar berkeperluan khas terdapat kekurangan yang
nyata. Kekurangan jelas berlaku apabila tenaga pengajar yang digaji untuk
mengajar itu sendiri tidak mempunyai kepakaran untuk melakukan kemahiran tersebut
apatah lagi untuk mengajarkan ilmu kepada pelajar yang menuntut guru itu
sendiri harus mempunyai pengetahuan tentang sesuatu bidang. Kelemahan sistem
pendidikan ini juga adalah disebabkan oleh isi kandungan kurikulum yang disusun
tidak menyediakan pengetahuan kepada pelajar untuk melangkah ke alam pekerjaan.
Justeru, tidak hairanlah mengapa terdapat majikan yang tidak mempunyai
keyakinan untuk menggaji pelajar ini setelah mereka menamatkan pengajian.
Sebagai akibatnya, mereka tidak berkerja dan hanya menganggur.
Dalam melaksanakan pendidikan khas
di sekolah, rancangan pendidikan individu menjadi satu dokumen penting untuk
pendidikan seseorang pelajar berkeperluan khas. Malangnya, perkara yang sangat
penting ini tidak mendapat pendedahan yang cukup dari pihak atasan. Oleh yang
demikian, terdapat guru yang hanya sekadar menyediakan RPI tanpa
menitikberatkan perkara-perkara yang sepatutnya terkandung di dalam sesuatu
RPI. Perkara ini menyebabkan objektif pendidikan bagi seseorang pelajar tidak
dapat dilaksana dan diukur secara teratur sehingga mengenepikan manfaat besar
yang sepatutnya boleh dipenuhi untuk diri mereka.
Nasib golongan OKU ini juga dilihat
tidak mendapat pembelaan yang mencukupi. Misalnya, peluang pekerjaan yang
terhad, hak mendapat pinjaman yang sukar dan sistem kemudahan yang masih belum
sempurna untuk digunakan serta tahap perkhidmatan yang tidak mesra OKU oleh
golongan ini. Pendek kata, masih banyak perkara yang membebani keperluan
golongan ini.
Daripada isu-isu yang jelas wujud
ini, dapat disimpulkan bahawa perlu dan sangat penting untuk melakukan usaha
bagi meningkatkan tahap kesedaran mengenai keperluan golongan berkeperluan khas
kepada setiap lapisan masyarakat dan semua pihak yang terlibat dengan golongan
ini. Sikap mengambil berat, prihatin
dan semangat untuk membela nasib golongan ini harus disemai dalam diri setiap
individu. Sekiranya, sikap masyarakat berjaya dibentuk untuk mempunyai
pengetahuan mengenai golongan istimewa ini pastinya nasib mereka lebih sempurna
dan mendapat hak yang sama sebagaimana insan yang tipikal. Selain itu, sistem
pendidikan untuk golongan berkeperluan
khas harus terus diperkemas dan dimantapkan kandungannya.
No comments:
Post a Comment