1. Berapa
pentingkah peranan guru pendidikan khas dalam mengubah nasib seseorang kanak-kanak
OKU?
Sememangnya diakui bahawa seseorang guru
memainkan peranan yang sangat penting dalam pendidikan seseorang pelajar samada
ia tipikal mahupun berkeperluan khas.
Bagi seorang guru pendidikan khas (Anne)
yang berhadapan dengan pelajar yang mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan
serentak seperti Helen, mereka memikul peranan untuk berusaha bersungguh-sunguh
dalam membantu agar Helen yang dibimbingnya mempunyai upaya untuk keluar dari
dunia yang gelap dan sepi.
Guru pendidikan khas harus bersedia dan
sanggup apabila diberi sesuatu tugas untuk mendidik. Secara jelasnya, walaupun
guru tersebut dihantar ke mana sahaja untuk mengajar dan siapa sahaja bakal
muridnya yang datang dari pelbagai latar belakang, fizikal, emosi dan
sebagainya yang berbeza, dia seharusnya berlapang dada dan meneruskan azam yang
kuat untuk mendidik.
Oleh yang demikian, Anne telah membuat
penilaian awal terhadap Helen yang akan dibimbingnya sebaik sahaja dia sampai
ke rumah Helen. Hal ini dilakukan bagi membolehkan Anne mendapat gambaran awal
mengenai Helen yang seterusnya membantu Anne dalam mengatur strategi pengajaran
yang bersesuaian dengan keperluan Helen.
Seorang guru seharusnya mengetahui dan
menguasai kemahiran-kemahiran yang boleh digunakan untuk membantu mengubah
nasib pelajar-pelajarnya. Dalam filem ini menunjukkan bahawa Anne telah
mendapat kemahiran untuk mengajar daripada ilmu yang ditimbanya di Perkins
Institute for the Blind dan hasil daripada pembacaan laporan kes terdahulu
iaitu laporan pendidikan Laura Bridgman’s yang juga mempunyai masalah yang
hampir sama seperti Helen.
Daripada hasil penilaian, guru perlu
mengetahui daripada mana pembelajaran untuk seseorang pelajar itu seharusnya
dimulakan. Dalam kes Helen, Anne mengetahui bahawa adalah sangat penting untuk
mengajar bahasa terlebih dahulu. Hal ini terbukti apabila Anne telah mengambil
tindakan dengan mengajar Helen dengan mengeja menggunakan simbol-simbol yang
dibentuk dengan jari. Misalnya pada permulaan Anne telah mengajar Helen untul
mengeja ‘D.O.L.L’ semasa Helen memegang anak patung. Perkara ini dilakukan
supaya Helen mengetahui nama setiap benda yang disentuhnya. Anne juga ada
menerangkan kepada ibu Helen bahawa Helen perlu belajar mengenai bahasa supaya
dia akan memahami apa yang orang lain ingin perkatakan kerana bahasa merupakan
cahaya bagi mata untuk orang yang mengalami kebutaan. Bagi tujuan mengajar
bahasa, Anne akan mengeja dengan jari pada tapak tangan Helen untuk setiap
perkataan benda yang disentuh oleh
Helen.
Selain itu, guru berperanan penting
untuk mengubah dan memperbetul persepsi negatif yang timbul dalam diri
sesetengah individu mengenai pelajar pendidikan khas. Pemikiran abang Helen
yang beranggapan bahawa Helen selalu menimbulkan masalah dan tingkah laku buruk
yang dimilikinya tidak boleh diubah menyebabkan dia tidak menyukai Helen.
Dengan kehadiran Anne, persepsi ini berjaya dihakis dan seterusnya peluang yang
lebih terbuka dan jelas untuk Helen telah diberi oleh orang-orang
disekelilingnya yang membolehkan Helen diterima dan berjaya di dalam hidupnya.
Tambahan lagi, guru juga perlu memberi
tahu setiap tindakan yang akan diambil untuk mendidik seorang pelajar kepada
ibu bapa pelajar tersebut. Hal ini dilakukan untuk mengelakkan terjadi salah
faham ibu bapa terhadap guru yang mungkin mengeluarkan kenyataan-kenyataan
negatif seperti guru mendera anak mereka kerana guru harus bertindak dengan
sedikit kekerasan atau ketegasan dalam mendidik.
Salah satu lagi peranan seorang guru
adalah untuk membantu memodifikasi tingkah laku yang tidak diingini dalam diri
setiap murid. Tugas ini memerlukan seorang guru itu berfikiran kreatif, matang,
terbuka,bijak mengambil peluang, dan sabar untuk mengubah setiap tingkah laku
yang mengganggu. Sebagai contoh, untuk mengubah tingkah laku buruk Helen yang
suka mengambil makanan pada pinggan orang lain dengan menggunakan tangan dengan
mengajarnya untuk duduk tertib di meja makan dan menggunakan sudu. Pada
permulaannya adalah menjadi sangat sukar untuk mengajar dan membiasakan Helen
untuk berbuat demikian kerana apabila didudukkan di kerusi meja makan, Helen
bertindak untuk melarikan diri. Tindakan ini dilakukan secara berulang-ulang
kali sehinggalah Helen boleh menerima pembelajaran tersebut. Hal seperti ini
turut berlaku pada pembelajaran-pembelajaran yang lain sehingga memerlukan guru
itu mempunyai daya usaha dan tahap kesabaran yang tinggi.
Peranan lain yang turut dimainkan oleh
guru pendididkan khas adalah untuk melaporkan setiap perkembangan yang dicapai
oleh pelajar kepada ibu bapanya. Perkara yang lebih menarik dan menjadikan
sesuatu pembelajaran yang dilakukan menjadi lebih terkesan dalam kehidupan
pelajar ialah guru perlu melibatkan ibu bapa dalam pendidikan anak. Guru harus
mengajar ibu bapa bagaimana mereka dapat membantu anak mereka. Tindakan ini
perlu dilakukan supaya usaha guru dalam mendidik tidak bertentangan dengan apa
yang dilakukan oleh ibu bapa. Jika perbezaan berlaku maka sia-sialah usaha
mendidik anak mereka dilakukan kerana hal ini boleh membuatkan si anak terkeliru
dan kembali kepada tingkah laku yang terbiasa dalam hidupnya.
Tidak terlupa juga bahawa guru
pendidikan khas perlu memikul tanggungjawab untuk menegur dan memperbetul
tindakan ibu bapa yang memberi ganjaran positif apabila anak melakukan
kesalahan. Dalam filem ini ibu bapa Helen telah bertindak memberi ganjaran
gula-gula apabila Helen membuat kesalahan dan mengamuk untuk menenangkan Helen
buat seketika. Tindakan Anne yang bertegas mengubah tingkahlaku buruk ini
akhirnya memberi kesan kepada penerimaan yang baik daripada orang-orang
disekeliling Helen dan begitu juga masyarakat luar. Hasil peranan yang
dimainkan oleh Anne menyebabkan lahirnya seorang yang berkeperluan khas yang
kebanyakan orang menyangka situasi yang dialami oleh Helen membolehkan mereka
menjadi individu maju dan dikenali.
2. Bincangkan
apakah cabaran yang dihadapi oleh Anne Sullivan untuk mendidik Helen Keller.
Ketika menggalas tanggungjawab untuk
mendidik Helen banyak cabaran yang terpaksa ditempuhi oleh Anne. Namun berkat
kesabaran dan kesungguhannya dalam mendidik akhirnya beliau berjaya melahirkan
insan yang buta dan tuli yang dikenali oleh seantero dunia sehingga ke hari
ini.
Antara cabaran yang dihadapi oleh Anne
ialah cabaran untuk mengubah tingkah laku Helen yang liar. Sebagai contoh
ketika ingin mengubah tingkah laku Helen yang suka mengambil makanan dalam
pinggan orang lain dengan hanya menggunakan tangan kepada adab di meja makan
yang sebenar, tindakan Helen mendapat tentangan daripada ibu bapa Helen. Hal
ini kerana mereka berasa kasihan melihat Helen diperlakukan sebegitu dan
beranggapan Helen terlalu bertegas dengan budak kecil seusia Helen yang tidak
mengerti apa-apa.
Bagi memperbetulkan tingkahlaku ini,
Anne juga turut dicubit, ditampar dan disimbah dengan air. Namun Anne mengambil
tindakan untuk membalas semula perbuatan tersebut dengan harapan supaya Helen
mengetahui bagaimana rasanya apabila diperlakukan sebegitu. Selain itu, Helen
turut melakukan tindakan seperti menyucuk tangan Anne dengan menggunakan pen
dan mengurung Anne didalam bilik dengan kuncinya disorokkan di dalam mulut yang
kemudiannya dibuang.
Anne juga terpaksa melakukan sesuatu
perkara secara berulang kali yang jelas perkara ini memerlukan tenaga yang
banyak, dan kesabaran yang tinggi. Misalnya untuk mengajar Helen makan
menggunakan sudu, banyak kali Helen mencampakkan sudu yang diberi kerana tidak
dibiasakan makan menggunakan sudu sebelum ini menyebabkan banyak kali juga Anne
terpaksa mengutip sudu tersebut dann Anne memaksa Helen untuk mengambil semula sudu
yang dibuang. Semasa Helen berada di atas meja makan, Anne terpaksa memerhati setiap
pergerakan Helen kerana khuatir jika tersilap pergerakan Helen akan jatuh dan
dia akan dipersalahkan oleh kedua ibu bapa Helen serta dia tidak mahu Helen
terjatuh kerana secara perlahan-lahan dia telah menyayangi Helen.
Daripada perkara yang dialami
menunjukkan Anne dicabar berulang kali
kerana setiap tingkahlaku yang hendak diubah memerlukan Anne memikirkan
sesuatu langkah yang ingin diambil agar tujuan sebanar untuk mendisiplinkan
diri Helen tidak bertukar kepada perlakuan yang akan menghancurkan semangat
Helen untuk terus berusaha memajukan kehidupannya. Cabaran yang dihadapi oleh
Anne dalam memodifikasi tingkahlaku Helen yang bermasalah bertambah apabila
tindakan Helen sering sahaja mendapat pembelaan daripada kedua ibu bapanya. Hal
ini menyebabkan Tingkahlaku buruk Helen semakin menjadi-jadi dan tindakan untuk
mengubahnya menjadi semakin rumit dan memerlukan usaha yang lebih. Oleh yang
demikian Anne terpaksa mengambil tindakan agar dia dan Helen dibenarkan duduk
berasingan di sebuah rumah agar usaha mengajar Helen menjadi lebih senang untuk
dilakukan dengan syarat dikenakan iaitu ibu bapa Helen hanya boleh berjumpa
dengan Helen apabila tiba masanya.
Dalam masa yang sama juga, Anne berdepan
dengan kesukaran untuk membolehkan Helen patuh terhadap setiap perkara yang
ingin disampaikan. Oleh yang demikian, Anne cuba untuk membantu Helen dalam
memahami tentang setiap apa yang ingin diperkatakan dengan cara memberi Helen
merasai sesuatu perkara itu seperti air, bunga,pen dan sebagainya dan kemudian
Anne akan mengajar Helen mengeja dengan cara Anne menggunakan simbol-simbol
jari pada tapak tangan Helen. Bagi tujuan mengajar Helen, Anne terpaksa
berusaha dengan lebih seperti membawa Helen ke atas pokok untuk membolehkan
Helen merasai dengan lebih jelas tentang pokok, telur burung dan anak burung,
mengepam air dan sebagainya. Perkara ini dilakukan demi memberi input mengenai
alam dan benda-benda yang terdapat disekeliling Helen.
Seterusnya,
Anne juga menghadapi cabaran untuk meyakinkan orang tua Helen bahawa dia
sebenarnya mampu untuk mendidik Helen. Jelaslah bahawa sekiranya ibu bapa tidak
yakin akan kebolehan seseorang guru itu untuk mendidik anak mereka dan mereka
tidak mempunyai kesedaran akan kepentingan usaha mendidik yang sepatutnya
diberikan kepada si anak maka segala urusan pembelajaran terhadap anak mereka
tidak dapat dijalankan. Tindakan inilah yang akan menyababkan potensi anak-anak
mereka yang berkeperluan khas tersekat sampai di situ sahaja.
Oleh itu, sebagai seorang guru yang
bertanggungjawab untuk membawa pembelaan terhadap golongan OKU haruslah
bersungguh-sungguh dan Jelaslah bahawa
sekiranya ibu bapa tidak yakin dan sedar akan kepentingan usaha mendidik yang
sepatutnya diberikan kepada anak mereka maka segala urusan pembelajaran
terhadap anak mereka tidak dapat dijalankan. Tindakan inilah yang akan
menyababkan potensi anak-anak mereka yang berkeperluan khas tersekat sampai di
situ sahaja. Oleh itu, sebagai seorang guru yang bertanggungjawab untuk membawa
pembelaan terhadap golongan OKU haruslah mendalami ilmu dengan mendalam,
mempunyai kemahiran,bersungguh-sungguh dan amanah dalam melaksanakan tugas yang
dipikulkan di bahu kita.
No comments:
Post a Comment