Friday, 27 April 2012

BBM (MODEL BUKAN TEKNOLOGI)


Satu lagi tugasan yang perlu dibuat untuk memenuhi 'tuntutan' kursus GB2153 ni adalah membuat model bukan teknologi..
model?ermm..nk buat model apa ye??
pikir punya pikir punya pikir banyak jugak idea yang berjaya dikeluarkan..disebabkan cuti mid sem dan saya pulang ke kampung, maka...hehe..mulalah kerja-kerja menyelongkar barang yang boleh dikitar semula untuk dibuat model ni..cari punya cari jumpalah dengan beberapa barang ni..jadi timbullah pulak idea nak membuat jam.

Bahan-bahan untuk membuat model pun semuanya dah tersedia ada, jadi tunggu apa lagi..mulalah kerja-kerja membuat jam yang terbayang di minda ni..

uppsss..sebelum terlupa nak bagitahulah tentang bahan-bahan yang diperlukan. Bahan tersebut adalah seperti kotak, bag kertas, kulit kerang, bekas plastik, gam uhu/gajah, pembaris, marker, jangka lukis dan gunting. Macam banyak je kan?..tapi simple je.kalau nak buat guna desing yang lagi ringkas pun boleh. jam ni boleh diletak pada posisi yang fleksibel mengikut keperluan pelajar seperti digantung, ditegakkan atau didudukkan pada tapaknya.model ni dibuat dan bolehlah digunakan untuk mengajar subjek matematik iaitu mengenai subtopik masa kepada bakal pelajar saya yang berkeperluan khas nanti..harap-harapnya jam ini dapat membantu dalam memantapkan penguasaan dan pemahaman mereka..

Bila dah buat, inilah hasilnya:-

10 gambar model BBM dari pelbagai arah..

1. pandangan dari depan

2. pandangan dari atas bahagian depan

3.  pandangan dari sisi kanan bahagian depan

4.  pandangan dari bucu kiri

5. pandangan dari bahagian depan sisi kanan

6.  bahagian badan jam dan tapak yang dirungkaikan

7. pandangan bahagian belakang dari bucu

8. jam digantung

9. pandangan dari atas ketika digantung

10. pandangan zoom dari bawah


NAMA SEBENAR : MASSAHARINI BINTI RAZIMIL
NOMBOR MATRIK : A133044
TAHUN PENGAJIAN : 2
FAKULTI : PENDIDIKAN
EMAIL : masraiza90@gmail.com
FACEBOOK : Massaharini Razimil









2 comments: